מי שמחזיר אבדה לבעלים, בכח הזה מגיר גרים. ...
כשאין אהבה בין בני אדם, על ידי זה הם הולכי רכיל, ועל ידי רכילות באים לליצנות, ועל ידי ליצנות הם דוברים שקר. על ידי שנאה בא בהלות, ועל ידי שנאה בא שרפה. על ידי אהבת השם יתברך נשמר הנפש מכל פגעים רעים. כשתשוב בתחלה על עוונותיך, תוכל לבוא לאהבת השם יתברך. מי שמתפלל על ישראל במסירת נפש, הכל אוהבין אותו. על ידי אהבה בא התחזקות. כשתחזק את האדם בעבודת השם ...
ממה שאתה אוכל תשיר, כדי שיחול ברכת השם במזונותיך. שלחנו של אדם מטהר לו מכל עוונותיו. שלחנו של אדם מזכה לו לעלמא דאתי ומזכה לפרנסה, והוא רשום לטוב לעלא ולעלא, ומזכה לה לאתוספא לה כח וגבורה בשעה שאצטריך לה. בעוון ענוי הדין ועוות וקלקול הדין וביטול תורה בצרת בא, ובני אדם אוכלים ואינם שבעים ואוכלים לחמם במשקל. כשאוכל קצת, לבו נמשך יותר אחר אכילה, ממי שלא ...
מי שמתה אשתו, יאמר בכל יום פרשת אשם, עד שישא אשה אחרת. על ידי שקר דבריו אינם נשמעים, גם על ידי שקר מאלמן, חס ושלום, כמה נשים. כשמתה אשתו של אדם, אזי כאלו נחסר לו עצם מעצמיו, אבל הצדיק, אף על פי שאשתו מתה, אינו נחסר לו עצם. וזהו: אלמן אותיות א`חת מ`הנה ל`א נ`שברה. ארץ ישראל ...
צריך להאמין בהשם יתברך בדרך אמונה ולא בדרך מופת. על ידי ענווה תזכה לאמונה. בראותך שנוי מעשה, אל תאמר מקרה הוא, אלא תאמין כי זה השגחת השם יתברך. יש דברים שהם מביאים הזק גדול לעולם. והדבר קשה: למה נבראו ? תדע, שבודאי יש בהם צד אחד לטובה. מי שיש לו הנאה מדבור של אפיקורוס אפילו שאינו מדברי אפיקורסות, על ידי זה בא להרהורי עבודה זרה. על ידי אמונה האדם חביב ...
על ידי שקר דבריו אינם נשמעים. גם על ידי שקר מאלמן, חס ושלום, כמה נשים. על ידי אמת נתגלה יחודו בעולם. כשאתה רואה שקרן, תדע, שגם המנהיג של האיש הזה שקרן. על ידי שקר בא לידי גלוי עריות ושפיכות דמים, וגם מכשיל את הכשרים בגלוי עריות ושפיכות דמים, ומראה התר מן התורה. מי שאינו משנה בדבורו, הוא יכול להשפיל הגבוהים ולהגביה השפלים. מי שאינו מדבר אחד בפה ואחד ...
על ידי ישיבת ארץ ישראל משיגין השגחת השם יתברך על העולם. לפי החדוש שאדם מחדש בתורה, כן נמשך לו הארה מקדשת ארץ ישראל. על ידי השתוקקות שאדם משתוקק לביאת ארץ ישראל, על ידי זה נשפע פרנסה גדולה. מי שהוא מפרנס את הרבים, על ידי זה ממשיך הברכה מארץ ישראל לחוץ לארץ. מי שמשתוקק לארץ ישראל, על ידי זה מעורר השתוקקות אצל אביו ואמו, הינו נשמותיהם, ובאים לארץ ישראל, ...
בגדי אדם מרמזים על מדותיו של אדם. מי שהולך יחף, בידוע שהוא חוטא. על ידי עזות מצח נענש בבגדים גם על ידי שבועות. מי שאינו נזהר להסתכל בערות אביו, לסוף שילכו בניו "ערום ויחף". מי שאוכל קדם, התפילה הוא נענש בבגדים. על ידי גאוה נענש בבגדים. מי שמסית את חברו מדרך הטובה לדרך הרעה, על ידי זה אין לו במה ללבש. מי שהוא ערב בעד עכו"ם, הוא נענש בבגדים. ט. לעתיד ...
מי שמביש פני חברו, נתאלם ושוכח. מתר לביש את הרבנים, ששוכרין את הרבנות לשם גאוה, וראוי לבזותן ולהקל בכבודן, ואין עומדין בפניהם, ואין קורין אותן רבי, והטלית שעליו כמרדעת של חמור. טוב לבטל תורה מלביש בן ישראל. המבזה תלמיד חכם או חברו בפני תלמיד חכם הוי אפיקורוס, גם נקרא מגלה פנים בתורה. כתנת של צדיקים מכפרת על שפיכות דמים. כשבני אדם מחרפין אותך, תתענה ...
מי שיש לו בטחון, אין לו שום פחד. על ידי בטחון בא שלום. בטחון בא על ידי יראת שמים. על ידי אמונה יבא לבטחון. מי שאין לו בטחון, הוא דובר שקרים. על ידי שקרים אינו יכול לבטח באמת. מי שבטוח בהשם יתברך, הקדוש ברוך הוא מצילו מכל צרות ובפרט מהריגה. על ידי בטחון אין אדם צריך לחברו גם אין אדם מכלימו. ט. על ידי בטחון אדם נצול מדאגה. י. על ידי בטחון יזכה לידע שמות ...
בית שאין דרין בו יזהר מלהכנס בתוכו, כי הוא מקום שדים. מאן דביש לה במתא דא ילך למתא אחריתא. כשהבית מזמן לברכה, אזי כשהצדיק בא לבית הזה גם הברכה באה. יש מקום מזמן לטובה והוא הדין להפך. לענין טובות ורעות הבאות לאדם קרוב לדרך הטבע, הכל לפי הזמן ולפי המקום. דפרע קנאה מחריב ביתו. מקום שאדם יוצא ממנו אינו מתאוה לאותו מקום להנות ממנו. אם עם הארץ חסיד, אל תדור ...
מי שאינו יכול לבכות, יסתכל על הרקיע, כי הוא גרם בכיה למים. הבכיה מבטל הרהורי זנות. סגלה לחולי הצואר, שיבכה על חרבן הבית המקדש. ...
כל הבוכה ומתאבל על אדם כשר, זוכה לגדל את בניו. צריך לשמר את התינוק, שלא ילך בגלוי הראש. אין צריך לאדם לדאג על פרנסת בניו, כי כשהם גדלים גדלה פרנסתם עמהם. מי שמבטל את חברו מפריה ורביה, הולך לשאול בלא ולד. כל הכופה אשתו לדבר מצוה, הוי לה בנים שאינם מהגנים. אשה שדמיה מרבים צער גדול בנים שלה יותר בעצבון. בת כהן לישראל, בת תלמיד חכם לעם הארץ זרע אין לה. ...
המתברך צריך לתן למברך איזה מתנה. אל תהי ברכת גוי קלה בעיניך. מי שמקרב את הרחוקים לעבודת השם יתברך הברכות מסורים בידו. ...
מי שהוא רגיל לומר בשורות טובות, הוא נתלבש מבחינת אליהו. אל תבשר בשורה רעה, כי מחמת בשורה רעה מתו כמה נפשות. העושה מצוה כמאמרה אין מבשרין אותו בשורות רעות, והקדוש ברוך הוא גוזר והוא מבטל. המבשר בשורות רעות, נופל למחין דקטנות. מי שהוא רגיל לבשר בשורות טובות, על ידי זה לא יכאבו לו רגליו. ...
אין משיח בא, עד שיכלה [כל] גאוה מן העולם. על ידי גאוה בא לידי תאוות משכב זכר גם בא לידי כעס, גם לפעמים אין אשה מתעברת מחמת שהיא מקשטת והיא בעלת גאוה. על ידי גאוה בא רעב לעולם. על ידי גאוה בא לשכרות והוא הדין להפך. על ידי גאוה בא לפחד. סגלה לבטל גאוה, לתן צדקה. מי שנוהג רבנות בעל כרחם בגאוה, הקדוש ברוך הוא מעורר עליו שונאים. מי שלבו רם עליו, ידע שהשעה ...
מי שנפתה לבו לגזל וכיון שהתיר לעצמו גזלת חברו, הרי הוא מוכן לכל חטא ועון, ואין תקנה להסירו מדרכו הרעה. בעוון הגזל הגובאי עולה ורעב הוה ובני אדם אוכלין בשר בניהם. מי שאינו מהנה את אחרים מממונו, על ידי זה גזלנים באים עליו. הגוזל את חברו שוה פרוטה, כאלו נוטל נשמתו ונשמת בניו ובנותיו ואפילו גרמא. מי שלא חס על ממון חברו, בידוע שהוא גנב. אונאת ממון מתר להנאות ...
כל דין שדן אמת דיניו אינם בטלים ונתקים אפילו שלא ברצון בעלי הדינים. על ידי שהדין תורה הולך ונתמעט, על ידי זה הפרנסה נתמעטת, וכן להפך. על ידי העמדת דינים שאינם הגונים באים הרהורי עבודה זרה. על ידי חתון עם תלמיד חכם על ידי זה נתמנים דינים כשרים. על ידי דינים כשרים התורה חביבה בעולם. על ידי הבזיונות שמבזין את הדינים, התבואה נשתלח בה מארה. על ידי הבזיונות ...
פעמים הקדוש ברוך הוא מביא על האדם דברים, כדי שיבין מהדברים רחמנותו ואלקותו יתברך. מי שמחו מבלבל, יהיה רגיל בתפילת חבקוק הנביא. גם למוד ש"ך [שפתי כהן] סגלה לזה גם אכילת חטים. מזונותיו של אדם מולידין טבע באדם לפי טבעם. טעם דגן מביא דעת לאדם. חמרא וריחני פקחין. על ידי המחלקת אין הדעת מישבת. אדם מצטער מדבר, הנראה לעינים יותר מהצער, שמצער מהידיעה. ט. העוסק ...
מי שרוצה לעבר על הים, יוליך עמו איזה צפור ואיזה דג הים, וזה סגלה לעבר את הים בשלום. ומי שמשמח את עצמו בשמחת חתן וכלה, כשיוצאין מן החפה, אינו נזוק בדרך. בשעה שבעלי עגלה מטריחין את עצמן בעגלה ובסוסים תתפלל תפילת הדרך. סגלה למי שהולך על הים, ישא עמו סיד וינצל. מי שמכין פרנסה לצדיקים, מבטח שישמר אותו השם הן בדרך הן בים. מי שרוכב על סוס, יוליך עמו "הושענות". ...
המורה הוראות שהוא נכנע לפני גדולים ממנו, על ידי זה הקדוש ברוך הוא שומרו, שלא יכשל בדבר הוראה. מקום ההוראה היא מועלת ליראה. כשארע לאדם טרפה בביתו על ידי תערבת אסור בהתר, ואין בהתר לבטל את האסור, זה מראין לו, שפגם באיזהו יחוד וזווג עליון, כי היחוד והזווג הוא בחינת ביטול האסור בהתר בבחינת: "מוציא אסירים בכושרות". כשיש שלום מלכות, על ידי זה נולדים בישראל ...
מי שאין מכניס אורחים, בזה מחזיק ידי מרעים, שלא יחזרו בתשובה. עיר שאין בה הכנסת אורחים באים לידי גלוי עריות, ועל ידי גלוי עריות בא עליהם הריגה. הכנסת אורחים מזכה את האשה לבנים. הכנסת אורחים כהכנסת שבת. המארח תלמיד חכם בתוך ביתו מעלה עליו הכתוב כאלו הקריב תמידין. גדולה הכנסת אורחים מהשכמת בית המדרש והקבלת פני שכינה. כיון דלא שכיחי רבנן גביהו ככותיים ...
בשעה שמשגרין על האדם את היסורים, משביעין עליהם שלא ילכו אלא ביום פלוני ולא יצאו אלא ביום פלוני ובשעה פלונית ועל ידי סם פלוני. אבל "תשובה תפילה וצדקה" מבטלין השבועה. חלישות הדעת, הינו עצבות על ידי זה בא רע מזל, ועל ידי רע מזל מדת הדין שולט. פרשת חשן תקון לדינים. כשיש לאדם צער, יתן צדקה, והצדקה הוי כמו שנותן שכר לדון, ועל ידי זה הדינים נמתקים, כי הנוטל ...
כל המוציא מעשרותיו כראוי, אינו מפסיד כלום. תתחבר למצליח ותצליח. אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין. הצלחה סיעתא דשמיא היא. מי שנפסקה לו ההצלחה ואינו מצליח, לא במהרה יצליח. תכף לתלמידי חכמים ברכה במעשה ידיהם. עסק התורה היא סגלה להצלחה. מי שאינו משיר פת על שלחנו, אינו רואה סימן ברכה לעולם. ט. כיון שלא הזכיר אלא צד אחד הטוב ולא ההפך, אין זה נחוש. ...
על ידי ענווה ינצל מהרהורי עבודה זרה. כשאתה מתפלל ונופל לך הרהורי עבודה זרה תכון בשם "אלקינו". מחשבות טובות באים על ידי ודוי, שמתודים לפני התלמיד חכם. מי שמספר מעשיות שארעו לצדיקים, על ידי זה נמשכין לו מחשבות טובות. מי שיש לו מחשבות רעות, ידין את כל בני אדם לכף זכות תמיד. על ידי דמעה נמאסים כל התאוות. מי שאינו מאמין בצדיק, על ידי זה אין לבו נכון עם ...
כשהצדיק בא לבית הרשע, הבית נתברך, ודוקא שהבית מזמן לברכה. הרחק מרשעים, כדי שלא תתפס בענשם. בשביל איבה מראין איזה קרבות לרשעים. לפעמים כשעושין איזה טובה לרשע גמור, בזה עושין נחת רוח לקדוש ברוך הוא. אסור לספר בשבחן, אבל מקום שיבוא משבחן שבח לצדיק מתר לספר קצת. מי שמלמד זכות על רשע, גם הוא נקרא רשע. אפילו עושה איזהו דבר כדת וכדין, אין אנו סומכין עליו. ...
על ידי שקרים אשה יש לה צער בהריון. סגלה להריון שתשא אצלה עץ קטן מגג שעל קבר הצדיק או מגנט ולתן צדקה. דגים קטנים מפרין ומרבין. עברות ומיניקות לא יאכלו שומין ובצלים. אשה ששנואין מעשי רשעים בעיניה, על ידי זה נפקדת. המקבל גלות על עצמו, הוא סגלה להריון. אכילת בשר בהמה דקה ושתית שמן זית היא סגלה להריון. אשה שאינה יכולה להתעבר, תביט על הסכין של מילה אחר ה ...
מי שמתבודד את עצמו ובודל את עצמו מבני אדם, מזדקקין עליו מלמעלה. על ידי התבודדות ומפנה לבו לבטלה בא לכעס. השיחה שאדם משיח בינו לבין קונו, השיחה הזאת נעשית אחר כך גאלה וישועה לבניו. ...
מי שמטיל אימה יתרה על הצבור שלא לשם שמים, אינו רואה בן תלמיד חכם. המתחיל בדבר מצוה ואינו גומרה, מורידין אותו מגדלתו. כשהקדוש ברוך הוא נפרע משונאי ישראל, ממנה להם פרנסים שאינם טובים. מנשאין את בן צדיק, כשאינו הולך בדרך ישר, כדי שילך בדרך ישר. על ידי הצדקה מתנשא. אין אדם עולה לגדלה אלא אם כן מוחלין לו כל עוונותיו. כשמנשאין את אדם חשוב, אין מורידין אותו. ...
על ידי ודוי דברים גורמים שהקדוש ברוך הוא מזמין מלמדי תינוקות, שלומדין באמונה. גם גורמים, שנתקנים הדרכים ממכשולות. על ידי ודוי דברים זוכים להתנשאות. מי שאינו מתודה על עונותיו, מורא בא עליו. ...
על ידי זיוף בא לענש בית האסורים. על ידי זיוף הוא מתחבר עם המתנגדים. ...
על ידי טבילת מקוה מזכירין זכות אבות. על ידי מפלגי וחריפי הדור מאירין את היראה, ועל ידי היראה מתנוצץ זכות אבות, ועל ידי התנוצצות האבות נתעורר תשובה בעולם. בפתח ביתו של אדם נכר, אם תמו זכות אבותיו או אם חלה זכות אבותיו. הגומל חסדים, אין צריך לזכות אבות. ...
מי שמביש פני חברו, נעשה שכחן. על ידי דאגה בא שכחה. על ידי למוד בפה מלא בא זכירה. על ידי צער בא שכחה. כשתציר לפניך צורת אביך ואמך, תבוא לזכירה. על ידי מצות מעשיות האדם נתר ממדת שכחה ונקשר במדת זכירה. על ידי ניאוף מאבד הזכרון. על ידי כזבים בא שכחה. ט. מי שאין לו זכרון, יחזיר את בני אדם בתשובה. י. מי שאין לו זכרון, בידוע שלא תקן חטאות נעורים. יא. מי שהוא ...
זקנים מעמידים את ישראל ועצתם טובה לנו. לפי הזקנים שבדור כן הפרנסה. אם הזקנים אינם חכמים סימן לדבר שעקר חשיבותם הוא אצל נשים הילדות. ...
על ידי זריזות זוכה להיות רועה נאמן, וסימן לדבר: לך אל נ`מ`ל`ה` עצל, וכתיב: מש`ם רוע`ה אב`ן ישרא`ל. ...
לפי החדוש שאדם מחדש בתורה, כן נמשך לו הארה מקדשת ארץ ישראל. על ידי אסמכתות נשפע פרנסה גדולה לעולם. וזה כי יש כמה דברים, שלא מצינו לו מקרא מן התורה, וטרחו חכמינו, זכרונם לברכה, למצא להם אסמכתא בעלמא. על ידי חדושין דאוריתא נתגלה השגחת השם יתברך יותר לבני אדם. כשאחד מבני ישראל נתפס בתפיסה, על ידי זה לפי בחינתו נסתמו מעינות החכמה מחכמי הדור, ולהפך כשיוצא ...
מי שקשה לו למצא זווגו יאמר בכונה שירת הים. קדוש לבנה סגלה שימצא אדם את זווגו. וסימן לדבר: "לבנה" ב`תולה נ`שאת ל`יום ה`רביעי. על ידי חתון עם תלמיד חכם באים טובות וברכות לאדם. על ידי חתון עם תלמיד חכם נצול מענש הבא, על ידי שיעץ עצות רעות על חברו. על ידי חתון עם תלמיד חכם על ידי זה נתמנים דינים כשרים. מי שקשה לו למצא זווגו, ירגיל את עצמו לקרות בקרבנות ...
לחלום רע תאמר בבקר: החלומות שוא ידברו. לחלום טוב תאמר בלשון תמיהה: וכי חלומות שוא ידברו והא כתיב: "בחלום אדבר בו". הצנוע בבית הכסא חלומותיו מישבין עליו. על ידי הדבור רע על איזה צדיק מת מראין לו חלומות מבהלין. מי שרואה חלומות מבהלין, זה סימן לבן או תלמיד שיקדיח תבשילו ברבים. מי שרוצה שיתקימו חלומותיו, יכתב אותם בפנקסו ואת היום ואת השעה ואת המקום. ...
על ידי צדקה זוכה לחן. על ידי שפלות זוכה לחן. לחן יכניס אורחים. גם ישמר את עצמו ממאכלי אסור, וישמר את פיו מדבור אסור. מי שמפזר מעותיו בשביל לקנות לעצמו רב ללמד ממנו, על ידי זה ימצא חן. כשתעביר על מדותיך, תמצא חן. על ידי תוכחה תשא חן. שמן זית מסגל לחן. ט. סגלה לחן תכתב על קלף, כסף וזהב חסד ואמת אלוף. י. על ידי היראה מתלמיד חכם תזכה לחן. יא. דבורים היוצאים ...
על ידי החנפה בא לידי נבול פה, והוא הדין להפך. על ידי חנפה נעשית אשתו אלמנה ובניו יתומים ואין מרחם עליהם. על ידי חנפה בא פחד. מי שהולך בשוק ונופל, בידוע שיש בו חנפה. על ידי חנפה בא כאב לב. מי שבטחונו על אחרים, בא לידי חנפה. מי ששומר את עצמו מחנפה, על ידי זה בא לו ישועה. מתר להחניף לרשעים בעולם הזה. ט. על ידי חנפה נתעורר הדין. י. גם תפילתו אינו נשמעת ...
על ידי החקירות בעולם התהו, הינו מה למעלה מה למטה וכו`, על ידי זה גורם קללה, והשומר את עצמו מחקירות האלו גורם ברכה. על ידי החקירה במה למעלה ומה למטה וכו`, על ידי זה מזונותיו ביגיעה רבה. המעמיק בעיונו במעשי מרכבה, נסתלק קדם זמנו. ...