מוהרנ"ת רצה לקרב את כל העו
שיחה מאת הרה"ח ר` גדליהו אהרן קעניג זצ"ל ביום ההילולא של מוהרנ"ת זיע"א י` בטבת תשל"ח
צוואת מוהרנ"ת: על ידי האחדות שבין חסידי ברסלב, אנו ממשיכים השגות אלוקות

מוהרנ"ת רצה לקרב את כל העולם לרבינו הקדוש
נאספנו לכבוד ההילולא של רבי נתן הקדוש, תלמידו הקדוש של רביה"ק. אנו יודעים שמוהרנ"ת רצה כל ימיו להכניס בעולם את העצות ואת הלימודים של רבינו, הוא רצה לקרב את כל העולם לרביה"ק. אם כי שישנם הרבה צדיקים, ואנו יודעים שבכל דור יש צדיקים, אבל אף-על-פי-כן, אחרי שהתגלו הלימודים הקדושים של רבינו, צריכים הצדיקים האלו לקבל מהצדיק הזה, ולהעביר זאת לאנשיהם המקבלים מהם. ואת זאת רצה מוהרנ"ת להכניס בעולם, הוא לא רצה חלילה לפגוע באף אחד מהצדיקים; אדרבה, הוא היה תמיד משבח צדיקים, כמו שרביה"ק שיבח את כל הצדיקים.
כל הצדיקים צריכים לקבל מרבינו

אולם צריך לדעת שכל הצדיקים שיש תחתיהם נשמות ישראל, צריכים הם לקבל מהצדיק הגדול, ובדרכו להחיות את כל הנפשות שתחתיהם! כך אומר רבינו בשיחות הר"ן: כל זמן שהצדיק עוד לא נמצא בעולם - אפשר להיות איש כשר גם בלעדיו, אבל אחרי שנתגלה הצדיק הגדול, שהכניס בעולם לימודים חדשים ועצות חדשות - אי אפשר להיות איש כשר בלי לקיים עצותיו שלו. רבי נתן הקדוש ידע עד כמה דברים אלו גדולים ואמיתיים, לכן מסר את עצמו לגמרי לעניני רבינו; נסע נסיעות והפיץ את דעת רבינו בכל מה שהיה יכול במסירות נפש הגדולה ביותר.
נלמד הלכה ב"ליקוטי-הלכות" בהלכות בשר וחלב ה"ה השייכת לענין זה. ר` נתן מתבסס (שטעלט זאך) על התורה בליקוטי מוהר"ן סי` ל` "מישרא דסכינא".
להתקרב דווקא לרבי הגדול ביותר
הכלל היוצא מהתורה, שצריכים דווקא להתקרב לרבי הגדול ביותר, לרבי הכי גדול במעלה, החכם הגדול ביותר, הצדיק הגדול ביותר - שהכל דבר אחד. כי כל יהודי צריך להשיג השגות אלוקות, ולזה הוא נברא. ולהשיג השגות אלקות אי אפשר כי אם על ידי כמה צמצומים, ולהוריד השגת אלקות להיהודי הפשוט ביותר צריך כמה צמצומים - זה יכול רק הצדיק הגדול ה"יחיד הדור", הוא יכול לצמצם השכליים הגדולים ביותר, ולהכניס את זה להפחות שבישראל - שגם הוא יוכל להשיג השגות אלוקות.





דווקא מעומק הטומאה - הוצרכו למשה רבינו שיוציאם
רביה"ק מביא על זה משל, שמצינו במצרים שבני ישראל היו בדרגה נמוכה מאוד שאין נמוכה ממנה - דווקא אז שלח השי"ת רבי גדול כזה כמו משה רבינו. כי אם לא משה רבינו - לא יכלו להוציא את כלל ישראל ממצרים, מעומק הטומאה - שהיו במ"ט שערי טומאה. ודווקא מפני שהיו במ"ט שערי טומאה היו צריכים רבי גדול כזה כמשה רבינו, שהוא היה יכול לרפאות את כולם. כמו"כ בזמננו הוא כך, וזה מה שרבינו אומר בתורה הנ"ל.



כשהקטן במעלה חולק על הצדיק - הקלקול הוא גדול ביותר
ממשיך ר` נתן: אבל זה הקטן במעלה אשר אינו יודע שום דרך ונתיב ושביל בהמשכת השגות אלקות לעולם, כי גם בעצמו עדיין לא התחיל להשיג שום השגה קלה כאשר רואין ומבינים מדיבוריו ותורתו שאומר דברים שתינוקות של בית רבן יודעים עתה יותר, וכשהוא חולק על צדיק כזה ותורה כזאת ועל אנשיו העוסקים בספריו הק` שעל ידם יכולים לרפאות גם החולה הגדול ביותר וכנ"ל. כי גדולים צדיקים במיתתן יותר מבחייהם, ועדיין הם עוסקם אחר הסתלקותם להמשיך ולהאיר השגת אלקות גם בהרחוקים והחולים ביותר ע"י ספריהם ותלמידיהם היקרים וכנ"ל. וזה חולק עליהם - בודאי הוא מקלקל הרבה מאד להשומעים אליו להתרחק ממקור חיים כאלה וכו`...
אצל כל אחד יש `יושר` - - -
היכן מתחיל ה`יושר` של החולקים על הצדיק?!

ועל זה - אומר ר` נתן - מאוד תמוה, על שאנו רואים בעת המחלוקת שעושין החולקים על הצדיק האמת, עוולות עצומות בלי יושר כלל; יהודים כשרים חולקים על יהודים כשרים, כאשר ראינו בעינינו כמה פעמים, בפרט שראינו המחלוקת על רביה"ק שאנשים כשרים, אפי` צדיקים, ביזו הספרים הק` ורדפו המקורבים לרביה"ק לעקור את שמו של רביה"ק ותלמידיו. ועוד יותר קשה, אפילו באנשים פשוטים, אפילו אצל גויים, יש איזה שהוא יושר, ואנו רואים שאנשים כשרים ואף צדיקים רדפו אנשים כשרים, היכן מתחיל היושר שלהם?! והלא הם כשרים או צדיקים ואיך יתרחק מהם היושר כל כך?!
כמה שהוא רודף ביותר אז הוא אוחז יותר ביושר...
אך האמת הוא - עונה על כך רבי נתן - כי בהעולם בוודאי יש יושר, כי אם עושה איזה עוולה יש לו נקיפות מצפון וכל זמן שאין העוולה כל-כך גדולה הוא סובר שזה דרגתו ועושה זאת... אבל כשמגיע לידו עוולה יותר גדולה נרתע מכך ואינו עושה זאת. אבל אלו החולקים על הצדיקים האמתיים ורודפים תלמידיו וספריו הק` - הם לקחו לעצמם דרך עקום, דרך הפוך, ואומרים שהאמת אתם, וזה עיקר היושר אצלם לרדוף אחר הנרדפים והאנשים הלומדים הספרים הק` האנשים המקורבים לרביה"ק - זה אצלם היושר... כי אצלם מצוה לרודפם, כמה שהוא רודף ביותר אז הוא אוחז יותר ביושר... כי הם אומרים על אנשי הצדיק מה שאומרים בשקרים שלהם, והם מהפכים האמת כל כך עד שנתהפך היושר אצלם, כי אומרים שזה עיקר היושר לרדפם כל כך ר"ל, ואם יפסיקו לרודפם אז הם מתרחקים מן היושר... ועל זה אומר הנביא "הוי המהפכים אורחות יושר" ועל כן קשה מאוד למצוא איזה יושר אצלם...



הקטן במעלה מרמה עצמו שהרע הוא טוב


"כבר מבואר כמה פעמים שאין צריכים שום חכמות בעבודת הבורא יתברך
רק תמימות ופשיטות ואמונה . ואמר שפשיטות הוא גבוה מן הכל
כי השם יתברך ברוך הוא הוא בודאי גבוה מן הכל
והוא יתברך הוא פשוט בתכלית הפשיטות.."
אמר"הלא מי שנוגע בי באצבע הקטנה מה גדולה מעלתו לעד ולנצח נצחים!!!!"



לם לרבינו הקדוש